- NORGE -
N-1
Cotone, un colossale involucro di cotone lungo 109m con un diametro di 19, per contenere about 19000m3 of hydrogen. Three engines Baybach from 180Kw each, pushing the aircraft up to 113km / h. The N-1 was built in the royal yards aerospace Ciampino airport between 1923 and 1924 by the design of prof. Umberto Nobile, lieutenant colonel of aeronautical engineering. The maiden flight of the airship was carried out twice a noble in March 1924. After several test flights of the airship was sold to Norwegian Aero Club during a ceremony March 29, 1926 at Ciampino airport at which the N-1 became the Norge.
The passage of this grand object from the Kingdom of Italy to that of Norway also saw the meeting of the destinies of two great men: Umberto Nobile and the Norwegian explorer Roald Amundsen. The latter had already conquistato il Polo Sud nel 1912 con un mese di anticipo sul suo rivale, l'eroico Robert Falcon Scott morto nel viaggio di ritorno; ed i precedenza, nel 1906, effettuò la prima traversata del Passaggio a NordOvest dalla baia di Baffin allo stretto di Bering con la nave Gjøa. Aveva inoltre tentato di raggiungere il Polo Nord con un idrovolante nel giugno del 1925, ma senza successo. Partendo da questo fallimento, Nobile era sempre più sicuro che il suo mezzo fosse quello adatto per una simile esplorazione ed, incontrato l'esploratore ad Oslo, lo convise a tentare l'impresa sul Norge.
Spedizione al Polo Nord
Alla spedizione contribuì anche l'uomo d'affari statunitense Lincoln Ellsworth che viene annoverato tra i trasvolatori. Una tempesta fece slittare la partenza, programmata per il 3 aprile 1926, vedendo così il Norge partire con una settimana di ritardo da Ciampino salutato da diverse autorità, tra le quali lo stesso Mussolini, alla volta della Baia dei Re nell'arcipelago delle Svalbard da dove sarebbe partita la trasvolata artica vera e propria.
Il volo verso l'avanguardia terrestre norvegese non fu diretto, ma vi furono diverse tappe per far sfoggio della tecnica aeronautica italiana e per dare più rilievo internazionale alla spedizione. La prima tappa fu Pulhalm Market in Inghilterra dove giunsero il 13 aprile; poi fu la volta di Oslo e di Leningrado dove rimase fino al 15 maggio. Nel frattempo Amundsen ed Ellsworth si erano già recati at Ny-Ålesund, where they prepared the arrival of the aircraft that arrived on May 7 after a brief stop in Vadsø. Here
formed the crew for the final flight: 8 Norwegian, 6 Italian, one Swedish and the American meteorologist, who joined the Titina Nobile's dog, mascot inseparable. On 11 May 1926 left the hangar at the Svalbard vault of the North Pole was reached that the next day at 01:30. The flags were thrown on the spot of the three countries that had contributed to the expedition continued its journey to name in Alaska.
Adverse weather conditions forced the Norge after 13.000km locations in 170 hours, to land near where Teller was a structure prediposta adequate to accommodate the aircraft which was forced to land without ground staff. There were no incidents for the crew, but the airship was severely damaged and Teller did not take more than the flight. It was sold and dismantled, they were still known to history as the first aircraft to have flown over the North Pole.
The two great men who made possible the expedition, joined by an airship, were divided immediately after the return as if it really had been linked by fate that monster of steel and hydrogen. They could not share the glory: Amundsen Noble saw as a 'driver', and Noble saw the Norwegian as a 'host'. Their paths intertwined again and again for the last time a blimp: the N-4, Norge twin, dubbed Italy.
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